پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118246
تحليل رسانه هاي خارجي ازديدار ظريف و کري
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1751

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شهر وين پايتخت اتريش از بعدازظهر روز گذشته شاهد رايرني هاي وزيران امور خارجه چهار کشور از شش کشور عضو گروه ?+? با "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران بود.

به غير از اظهار نظرهاي "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، رسانه هاي خارجي نيز اقدام به تحليل روز نخست رايزني هاي وزيران خارجه ?+? در وين کرده اند.

رويترز در اين باره مي نويسد: ايران و آمريکا اعلام کردند که اختلافات براي رسيدن به توافق جامع هسته اي همچنان پابرجا هستند.

اين خبرگزاري غربي در ادامه مي نويسد: کشورهاي ?+? متشکل از آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و آلمان خواهان کاهش ظرفيت توليد سوخت هسته اي در ايران هستند و درمقابل، تحريم هاي سنگين بين المللي را عليه تهران به تدريج لغو مي کنند.

در همين رابطه جان کري پيش از آغاز ديدارهاي خود با وزيران خارجه کشورهاي آلمان، فرانسه، انگليس و ايران گفت : مشخص است که ما اختلافات اساسي با يکديگر داريم و شکاف ها هنوز وجود دارد بنابراين بايد ببينيم که آيا مي توانيم به پيشرفت برسيم.

به نوشته رويترز، "سيد عباس عراقچي" معاون وزير امور خارجه ايران و مذاکره کننده ارشد کشورمان در گفتگوهاي ?+?، نيز اظهاراتي مشابه کري را در مورد مواضع طرفين در مذاکرات عنوان داشت.

البته جان کري صحبت هاي ديگري نيز داشت و در بخشي از آنها گفت : اين نکته اساسي است که مطمئن شويم ايران به دنبال توسعه تسليحات هسته اي نيست و برنامه اين کشور صلح آميز است. آنچه موجب حضور ما در وين شد تلاش براي رسيدن به توافق است و من اميدوارم که در اين راه به به پيشرفت برسيم.

خبرگزاري فرانسه به نقل از "فرانک والتر اشتاين ماير" وزير امور خارجه آلمان، مي نويسد : آلمان و ديگر اعضاي گروه ?+? تلاش مي کنند تا ايران را قانع کنند که رسيدن به توافق فوريت دارد. ممکن است اين آخرين فرصت براي حل صلح آميز برنامه هسته اي ايران باشد . اکنون به ايران بستگي دارد که تصميم بگيرد که آيا مي خواهد با جامعه بين الملل همکاري کند يا آنکه وضعيت اين کشور به صورت فعلي باقي بماند. توپ هم اکنون در زمين ايران است. اعضاي ?+? موضعي واحد در برابر ايران دارند.

ورير امور خارجه آلمان همچنين گفت: اميدوارم تا زمان باقي مانده تا تاريخ ?? جولاي، زمان کافي براي ايران وجود داشته باشد تا درباره تغيير نظرش تصميم گيري کرده و در پايان مسير رسيدن به توافق هموارتر شود.

"ويليام هيگ" وزير امور خارجه انگليس، گفت : اين نکته مهم است که ايران در مورد آنچه براي رسيدن به توافق ضروري است واقع بين تر باشد. هنوز اتفاق مثبت چمشگيري در مذاکرات رخ نداده و در مذاکرات وين نيز هنوز تغيير مهمي اتفاق نيفتاده است.

رويترز در خبر ديگري در اين رابطه مي نويسد که نتيجه روز اول ديدارهاي وزيران خارجه چهار کشور ?+? با مقامات ايراني در وين اين است که نه مي توان نسبت به نتيجه مذاکرات خوشبين بود و نه بدبين.

اما سايت الجزيره با تيتري تقريبا منفي اقدام به تحليل ديدارهاي روز گذشته در وين کرده و مي نويسد : ايران و غرب در رسيدن به توافق شکست خوردند.

به نوشته اين رسانه، با توجه به آنکه ايران و کشورهاي ?+? نتواستند به توافقي درباره برنامه هسته اي ايران برسند به احتمال زياد گفتگوها در اين خصوص پس از تاريخ ?? جولاي (?? تير) تمديد مي شود.

الجزيره در ادامه به نقل از افراد آگاه حاضر در وين مي نويسد : شکاف هاي اساسي هنوز ميان ايران و کشورهاي ?+? وجود دارد و همين امر مانع رسيدن طرفين به توافق شده است.

اگر زمان مذاکرات تمديد شود، طرفين مدت بيشتري فرصت خواهند داشت تا از طريق گفتگو به توافقي نهايي در خصوص برنامه هتسه اي ايران و رفع تحريم هاي اين کشور برسند.

الجزيره و خبرگزاري فرانسه، در مورد اينکه چرا روسيه و چين، وزيران امور خارجه خود را به وين اعزام نکرده اند مي نويسند: اما چين و روسيه معاونان وزير خارجه خود را به وين فرستاده بودند و اين مي تواند نشانه اين امر باشد که تمديد زمان مذاکرات امري اجتناب ناپذير است. 

مرجع : خبرگزاري مهر

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html